Kalasataman jätteen putkikeräys Oy:n (IMU) järjestämä asiakaskysely toteutettiin 11.- 30.11.2024 välisenä aikana. Vastauksia saatiin yhteensä 278. Suuret kiitokset kaikille kyselyyn vastanneille!
Kalasataman IMU:n jätepalveluihin ollaan vastausten perusteella varsin tyytyväisiä. Lähes puolet vastaajista antoi Kalasataman jätepalveluille yleisarvosanaksi 4/5 . Lisäksi yli puolet vastaajista oli sitä mieltä, että IMU helpottaa kierrätystä ja putkikeräyksen käyttö on sujuvaa. Lajitteluhuoneiden käytössä sen sijaan haasteita aiheuttavat erityisesti niiden epäsiisteys ja ylimääräinen, sinne kuulumaton tavara. Vain alle 2 % vastaajista oli sitä mieltä, että IMU:n jätepalvelut olisivat huonontuneet viimeisen vuoden aikana.
Lähes 49 % vastaajista antoi yleisarvosanaksi neljä ja n. 35 % vastaajista antoi korkeimman arvosanan eli viisi. Annettujen yleisarvosanojen keskiarvo oli 4,14 (edell. kyselyssä 3,88).
Vastaajista yli 70 % oli joko täysin tai osittain sitä mieltä, että IMU helpottaa kierrätystä. Peräti 77 % oli joko täysin tai osittain sitä mieltä, että putkikeräyksen käyttö on sujuvaa. Molemmissa kysymyksissä vajaa viidesosa vastaajista oli kuitenkin asiasta joko täysin tai osittain eri mieltä. Suurimpina kritiikin aiheina olivat erityisesti luukut (63 %) , jotka liian jäykät tai eivät jostain syystä avaudu sekä se, että biojäte on hankala saada siististi luukusta alas (11 %).
Lajitteluaktiivisuus on yleisesti ottaen korkea kaikilla Kalasatamassa kerätyillä jätejakeilla (83-95 %) ja se on jopa selvästi noussut edellisestä kyselystä. Aktiivisimmin lajitellaan putkikeräykseen menevät jätejakeet, lukuun ottamatta biojätettä. Lähes kaikki vastaajat vain kolmea lukuun ottamatta kertovat lajittelevansa ainakin osan jätteistään.
Noin 72 % vastaajista lajitteli kaikki sekä jäteputkella että lajitteluhuoneissa kerättävät jätejakeet. Näin tekevien osuus oli noussut edellisestä kyselystä peräti n. 7 prosenttiyksikköä.
Vastaajista reilu enemmistö, lähes 65 % oli täysin tai osittain samaa mieltä, että lajitteluhuoneiden käyttö on sujuvaa. Joka neljäs vastaaja kuitenkin oli eri mieltä.
Kun kysyttiin, onko lajitteluhuoneiden kanssa ollut ongelmia, oli tilanne kuitenkin hyvinkin tasainen. Vain niukasti yli puolet (50,9 %) vastasi ei. Ongelmia lajitteluhuoneiden käytössä koettiin huomattavasti enemmän kuin putkikeräyksessä, suurimpina sotkuisuus (32 %), ylimääräiset jätteet, kuten huonekalut, patjat, sähkö- ja elektroniikkaromu (21 %) ja astioiden ylitäyttö (21 % vastauksista).
Vastaajista noin 6 % oli sitä mieltä, että Kalasataman IMU:n toiminta on parantunut edelliseen vuoteen verrattuna (edellisessä kyselyssä vastaava luku oli 7 %). Vastaajista noin 75 % (edellisessä kyselyssä 60 %) koki Kalasataman IMU:n toiminnan pysyneen samana. 1,8 %:n mielestä toiminta oli huonontunut (edellisessä kyselyssä vastaava luku oli 5 %). Vajaa viidennes vastaajista (n. 17 %) ei ollut asunut alueella tarpeeksi pitkään huomatakseen eroa (edellisessä kyselyssä heitä oli 27 %).
IMU:n jätepalvelusta vastaajat saivat eniten tietoa isännöitsijän tai taloyhtiön kautta joko sähköpostitse tai paperitiedottein (vastauksista lähes 64 %) . Lajitteluhuoneen tiedotteet mainittiin noin joka kolmannessa vastauksessa (33,5 %). Lähes yhtä tärkeäksi koettiin taloyhtiön infotaulu tai porrasnäyttö (n. 30 %). Netistä tietoa saatiin myös jonkin verran, esim. Kalasataman kaupunginosan Facebook-sivu mainittiin n. 16 %:ssa vastauksista ja IMU:n nettisivu n. 14 %:ssa vastauksista. IMU:n oma Facebook-sivu mainittiin noin 6 %:ssa vastauksista, kun edellisessä kyselyssä luku oli 1,6 %.
Kehittämiskohteet
Kehittämiskohteina nähtiin erityisesti kierrätyspäivien lisääminen ja niiden kehittäminen useampien jätejakeiden keräyksen osalta (26 % vastauksista). Myös kaikenlainen tiedottaminen ja opastaminen sekä lajitteluhuoneiden että imuasemien osalta keräsi kannatusta (19 %) . Vastauksista 9 %:ssa toivottiin myös, että lajitteluhuoneissa kerättäisiin useampia jätejakeita, kuten vaarallisia jätteitä, paristoja ja lamppuja. Luukkujen ergonomiaan, siisteyteen ja toimintaan toivottiin parannusta n. 6 %:ssa vastauksista.
Näiden palautteiden ja kehittämiskohteiden lisäksi asiakaskyselyssä saatiin useita muitakin palautteita, joissa käsiteltiin erilaisia putkikeräykseen ja lajitteluhuoneisiin liittyviä haasteita sekä kehitysehdotuksia niihin. Käymme läpi kaikki palautteet ja pyrimme kehittämään palveluamme niiden perusteella.